Best practices

Inkijkjes Cultuureducatie met Kwaliteit

Kijk, luister, voel en denk… Kunst maakt blij, daagt je uit en draagt bij aan een sociaal en prettig leerklimaat. Zo’n twintig scholen verspreid over de Haarlemmermeer bouwen jaarlijks aan een mooi cultuurprogramma, met ruimte voor onderzoek, experiment en samenwerking. Van kleine pilotprojecten tot een compleet cultuurprogramma: zij doen mee aan Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) om hun visie vleugels te geven.

SBO de Fakkel

De Fakkel is er voor kinderen die extra expertise en ondersteuning nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Met cultuuronderwijs leren zij zich uiten in verschillende beeldtalen. Het stimuleert hun creativiteit en zelfvertrouwen. In ateliers biedt de school hier plek voor en de school doet mee aan Cultuureducatie met Kwaliteit. 

“Zo zijn de leerlingen in kleine groepen met vilten aan de slag gegaan onder leiding van beeldend docent Brigit Daamen. Wat een avontuurlijk proces was het! In 6 lessen hebben de leerlingen geleerd hoe het vilten in z'n werk gaat. Het proces dat onhandig en vol uitpluizen begint, eindigt met rustig en ontspannen werken aan een eigen creatie van vilt.
De verschillende handelingen worden duidelijk uitgelegd, maar hoe ga je er zelf mee aan de gang? Onwennig begonnen ze met het vilten. Het is best spannend om plukjes wol uit te pluizen, nat te maken, te kneden en te wrijven. Want er gebeurt een boel en het is een heel gepuzzel om een mooi eindresultaat te krijgen.
Het is een werkje waarbij je geduldig moet zijn, je handen het werk moet laten doen. Je moet proberen, proberen en ervaren. Voor veel kinderen een nieuwe ervaring. Als het vilten eenmaal in de vingers zit, ontstaat er rust en zie je de kinderen heel ontspannen werken aan een bloem of een auto of een gezichtje van vilt. Het is zo leuk om te zien wat ze dan zelf bedenken!” 
Juf Marti en Brigit Daamen

SBO de Fakkel

Cultuur in je Rugzak

Op 10 januari 2024 bezocht woordkunstenaar Joost van Kersbergen Cpunt voor een interactieve lezing aan leerkrachten en medewerkers van Cpunt. Hun ervaringen met de eerste editie van Cultuur in je Rugzak delen we graag met jullie.

“Joost is een inspirerende man, die heeft laten zien hoe leuk taal kan zijn.” 
“Het was een eyeopener, even weer aandacht voor hoe je met taal creatief kan zijn: ik heb heel veel leuke en makkelijk in te zetten ideeën gekregen om in de klas mee aan de gang te gaan.” 
“Wat mij aansprak was dat we eigenlijk zo weinig schrijven met de kinderen. Dat is ook taal. En zijn optreden aan het eind vond ik prachtig. Ik vond het een inspirerende middag!” 
“Ik ga vandaag beginnen met ‘Schrijf maar wat!’”
Juf Petra, Romy, Marieke, Tamara, Marjolein, Margreet en Petra

Cultuur in je Rugzak

SO de Waterlelie

Een school waar leerlingen met epilepsie, een neurologische aandoening, een chronische ziekte, een lichamelijke beperking (LG) en zeer moeilijk lerende leerlingen welkom zijn, dat is SO De Waterlelie. Al een paar jaar bouwt de CMK adviseur samen met twee dijken van leerkrachten aan  duurzaam cultuuronderwijs. Voor deze school betekent het dat leerkrachten en ouders er van overtuigd raken dat cultuurprojecten binnen de school de leerlingen in staat stelt om zich te laten zien op een manier die nu eens geen cognitieve eisen stelt, maar het is een concept waar ze zich in kunnen uiten, zich kunnen presenteren en waar ze  vooral trots kunnen zijn op zichzelf.

“We werken met deze leerlingen heel bewust een aantal jaren met dezelfde kunstdocenten. Het is vooral voor de leerlingen heel belangrijk dat ze de mensen goed kennen en dat er niet te veel wordt gewisseld. 
In de coronatijd hebben we een digitale verbinding gemaakt met de docenten. Het was heel belangrijk dat de leerlingen live contact hadden met de docent. Digitale kant-en-klaar lessen werken hier absoluut niet. Het was ontroerend om te zien hoe leerlingen naar het digibord liepen om hun werk te laten zien aan beeldende docent Jaap Velserboer. Presenteren aan de ouders mocht twee jaar niet, het werk van de leerlingen is in een speciale krant verschenen. 
Na deze periode hebben we groots uitgepakt, met een danspresentatie onder leiding van dansdocent Daniël Sandu, voor alle leerlingen SO en VSO. Daar er steeds gewisseld moest worden met toeschouwers die in en uit liepen, was er in de school een prachtige tentoonstelling gebouwd waar de leerlingen hun werk konden laten zien aan het publiek, waaronder ook het bestuur van de scholenkoepel.” Juf Karen

SO de Waterlelie

Jong geleerd

Jong geleerd zoekt naar meer manieren om het onderwijs betekenisvoller te maken voor de leerlingen. Na een teamtraining over procesgerichte didaktiek gingen ze aan de slag met beeldende docent Monique Karsten om beeldende vorming procesgerichter aan te pakken. 
Daarnaast kozen ze ‘uitjes en thuisjes’ die aansluiten op hun thema’s: in eerste instantie bij Staal (spelling), later bij Blink (wereldoriëntatie). Zo kreeg groep 6 rond het thema sport stop-motion lessen en kwam er in groep 4 een vakdocent mode in de klas rond het thema kleding.

SBO J.P. Heijeschool

Een ander voorbeeld is de J.P. Heijeschool. Voor het tweede schooljaar werken de leerkrachten samen met een vakdocent muziek. Door co-teaching krijgen leerkrachten steeds meer zin om ook zelf met muziek aan de slag te gaan met hun klas, vooral omdat ze zien wat het voor de kinderen kan betekenen. De vakdocent en een online muziekmethode ondersteunt hen hierbij.

De Olijfboom

De Olijfboom is dit schooljaar, net als Jong geleerd, een nieuwkomer binnen CMK. Als Vreedzame School pakt zij de kans om cultuuronderwijs aan de thema’s van de Vreedzame School te verbinden. Vakdocenten ontwikkelen lessen beeldende vorming en nieuwe media die bijdragen aan grote onderwerpen als burgerschapsvorming en de school als democratische oefenplaats.

Jong geleerd

Communityschool In de Breedte

Kinderen ervaren leesplezier als ze boeken kunnen uitdiepen en meerdere invalshoeken ervaren. Of als ze zich verbonden voelen met het verhaal of zich kunnen identificeren met het personage. En een derde aanleiding voor leesplezier is het ontdekken van dingen over de wereld of zichzelf. Als het vlammetje eenmaal brandt, gaat het vaak nooit meer uit.

In de pilot 'Met kunst aan het lezen' ging Pier K samen met de Bibliotheek Haarlemmermeer, de Communityschool In de Breedte (Hoofddorp) en de Margrietschool (Halfweg) op zoek naar de kracht van leesplezier. In de lessen integreerden we boeken vol woorden en afbeeldingen met dans, theater, media en beeldende kunst. De kinderen gingen met veel plezier aan de slag en gaven na afloop allemaal aan dat ze lezen leuker zijn gaan vinden en bovendien erg trots waren op wat ze hadden gedaan of gemaakt.

Communityschool In de Breedte

De Zilvermeeuw

Kunstenaars Willem (vader) en Michiel (zoon) Bakkum gaven op 8 februari de hele dag lessen op OBS de Zilvermeeuw in Lisserbroek, in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). 

De Zilvermeeuw

Nieuws en aankomende events van Cpunt in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg Cpunt op social media